Tuesday 12 June 2012

Rintihan Bermonolog.

Ketika aku duduk di satu tempat, terlihat semua berkejaran bersama-sama masa. Mendahului apa yang patut dan kemudiankan apa yang kurang kepentingannya. Aku tersenyum dan menghelakan nafas seolah-olah tiada apa yang berlaku dan semua mata tertancap ke arah ku kerana perlakuan itu.
 
Benda yang kelihatan janggal dan kadang-kadang memakan diri aku pada saat akhir kerana terleka dalam awalnya. Terlampau mengambil mudah dalam semua perkara sedangkan ku rasakan ku layan setiap nya serupa melainkan beberapa perkara.
 
Terleka sebentar aku akan hanyut dan aku juga hampir lemas kerana terlalu lama leka nya. Aku dihulurkan galah diselamatkan dan galah itu tidak pernah jerih membantu.

Selagi kau duduk selagi itu senyap.

Kesibukan mengejar dijadikan alasan,
Pandangan dikecilkan minda disempitkan,
Hati menjadi diam dan pergerakkan menjadi sumbang,
Tegak dalam satu bahagian dan berpura-pura tuli,

Alam dan diri menjadi kesebatian dulu,
Mencelah-celah antara dua,
Peningkatan tamadun membuatkan alpa,
Dan kini diasingkan.

Apa yang kau lihat,
Apa yang kau dengar,
Dulu menjadi siulan dan pedoman,
Kini bertukar arah pegangan.

Tiada salah kau merungkai,
Tiada salah kau meneka,
Sedangkan kau tahu mana patut dipaksikan,
Bukan mencari paksi baru yang jelas ciptaan.

Pencarian itu bermula sejak kau lahir lagi, kau sudah diberi peta dan petunjuk arah dan kau masih berpusing-pusing dalam mencari. Aku pun tiada kurangnya memerlukan pemandu pelancong yang tajam akalnya berbanding aku.

Merintih-rintih jiwa, menginginkan kedekatan dan perjalanan anggota semakin menjauh. Menangis semahu dan kau berpatah dalam arah itu.

p/s: Kelompok itu akan tidak ku lupakan dan akan aku berjalan bersama mereka.



No comments:

Post a Comment