Sunday 24 June 2012

Fast Talker.

Setiap butir-butir perkataan yang di luah kan kadang-kadang menggamit persona seorang pendengar yang setia. Setiap inci kata di ambil perhatian dan cuba menafsirkan susun atur ayat yang dikeluarkan tersebut. Tapi kalau yang bercakap terlampau laju mengeluarkan kata-kata, satu patah pun tidak difahami.

Insan yang berkata-kata laju ini mungkin untuk menyembunyikan kegugupan bila berhadapan dengan khalayak ramai dan berusaha tampak yakin dengan bercakap dengan kadar laju dan berharap masa berlalu dengan pantas dan segera beredar dari tempat tersebut.

Selain itu, berkemungkinan juga daya reflek si "fast talker" nie tinggi dan cepat mentafsirkan maklumat dan menjawab soalan dan pertanyaan dengan segera tanpa memikirkan dalam-dalam jawapan tersebut dan mugkin juga berkaitan dengan membuat keputusan terburu-buru.

Tetapi mungkin juga dia memang seorang yang bercakap laju dan sukar mengubah nya. Jika begitu buat apa pun tiada kesan atau pun hanya sementara.

Oleh itu, kalau ketemu orang bercakap laju bertolak ansur lah, dan tidak salah untuk meminta dia untuk mengulangi percakapannya kecuali memang dia nak cakap benda tu sekali je sebab segan. :D

p/s: I am a fast talker but i am also can be a slow one but that so not me. :D

No comments:

Post a Comment