Tuesday 5 June 2012

Merobek Maruah.

Sesuatu yang bernilai kau jaga, kau tutup supaya tiada siapa boleh melihat dan memasang niat jahat kepada yang bernilai itu. Aku hanya pemerhati yang selalu melihat kepincangan itu dan kadang-kadang aku akui aku terleka.

Keindahan itu menjadi tarikan jika kau memberikan perlindungan kepadanya. Kau memperagakan mungkin untuk kepuasan diri dan tiada memikir tentang sekelilingmu. Permata itu lengkap dengan bekasnya, tiada bekas hanya mungkin di anggap sebagai kaca.



Bukan satu pihak untuk dipersalahkan, tiada tuding menuding. Aku juga terbabit sama. Bukan mudah untuk mengubah sesuatu yang menjadi rutin, tetapi hingga bila kita merobek maruah sendiri dan sekeliling.

Dililit-lilit, ditarik-tarik hingga sesak memandang. Kadang-kadang bekas itu terlalu kecil untuk menampung permata indah tetapi tetap kau gunakan. Kau sedar kau menjadi tatapan tetapi kau biarkan. Jangan menghina diri dengan yang sedemikian.

Kau berlari menuju ruang tertutup itu, menaiki tangga. Satu persatu anak tangga kau daki dan satu ketika kau lelah dan terasa ingin menuruni. Mendaki itu payah dari menuruni tetapi apa yang ada di ruangan tertutup itu ada katil menanti untuk kau beristirehat.



p/s: anak mata sudah cukup menawan jika cukup keikhlasan.



 

No comments:

Post a Comment