Monday 20 February 2012

MSC


                 ……..3…2…1, terlancarlah sebuah roket dari bumi menuju ke sebuah planet yang amat asing sekali bagi sekalian umat manusia. Para angkasawan hanya bergadai nyawa untuk mendarat di planet asing itu demi maklumat dan ilimu yang akan digunakan untuk manusia sejagat dari semasa ke semasa. Ok, sudah cukup part mengarut aku. :D nanti aku sambung lagi di bahagian kedua.

                MSC bukanlah Malaysia Status Company tetapi singkatan bagi Minat, Sayang dan Cinta. Daripada mana datang ketiga-tiga rasa ini? Manakah arah tuju rasa-rasa ini? Disini aku ingin berkongsi pendapat dan mana-mana nak menyuarakan pandangan serta cacian dan makian sila berbuat demikian di bahagaian komentar di bawah ok.

                Minat dan senang ditafsirkan sebagai suka. Minat melihat, minat mendengar dan bermacam-macam jenis minat lagi lah. Rasa minat ini datang dengan apa yang kita dapat rasa dengan pancaindera kita. Sama ada mendengar,melihat,merasa, menyentuh dan seterusnya. Contohnya, seorang gadis berkulit gebu, cantik rupa parasnya, dan elok pertuturannya membuatkan kita tertarik kepadanya dan datang lah minat.

                Bermula dengan minat daripada itu kita akan bermula langkah-langkah seterusnya, berkenalan…bla…bla…bla….*lama da tinggal benda-benda ni kan..:D. Selepas itu timbul lah perasaan sayang yang semakin hari semakin menebal perasaan tersebut.

                Daripada sayang terbitlah perasaan cinta sesama makhluk ciptaanNya. Sedar atau pun tidak semua yang diatas semua berlandaskan kehendak, dan juga nafsu seseorang. Kita banyak melandaskan benda-benda sebegini atas nafsu dan kehendak semata-mata tanpa memikirkan akibatnya.

                Tidak dinafikan memang ia disandarkan pada kehendak tetapi kita boleh letak kehendak itu di atas landasan yang betul tak kan lah sebuah kereta nak diletakkan di atas landasan kereta api. Lama kelamaan tergelincir menyembah bumi. 

                Sekadar peringatan untuk diri sendiri dan pembaca, landaskannya di atas landasanNya agar kita dapat mengecapi keredhaanNya tanpa memurkakanNya.

p/s: Aku tidak akan pernah sempurna, Cuma terima aku seadanya kerana aku juga mencari sejati dalam kelam hidup ini.

3 comments:

  1. fitrah manusia..kadang kala diatas..kadang kala dibawah~

    ReplyDelete
  2. sebab tu orang cakap lelaki dengan perempuan takde istilah kawan rapat, mesti ada feeling jgak apapunn..

    ReplyDelete