Thursday 23 February 2012

Kawan Baik Yang Menjadi Musuh.

                          Pelancaran roket BURUNG 1 telah berjaya dan sekarang dalam perjalanan menuju ke planet asing tersebut. Melalui interkom pelbagai berita dapat kami dengarkan daripada para angkasawan yang terlibat. Mereka menyatakan bahawa terdapat benda-benda yang kelihatan ketika perjalan seperti bintang honey stars, roket madu serta planet susu yang seperti seekor lembu. :D. *serius melalut sudah cerita rekaan ni. ada aku kesah?? :p

                          Mesti ada yang sangka entry kali ini mengaitkan watak-watak berlainan tetapi tidak. Sebenarnya dalam diri kita ada terdapat satu kawan baik dan juga musuh kita. Ia adalah nafsu kita sendiri. Kawan baik akan memarahi kita jika kita melakukan kesilapan. Mereka akan bagi tepek kat muka tanpa ayat tapisan menggunakan penapis yang paling mahal sebab mereka kawan baik kita. Mereka kenal kita dan kita kenal mereka. 

                           Begitu juga dengan nafsu, kita kena didik nafsu kita supaya dapat mencegah diri kita daripada melakukan kesilapan. Nafsu kita memerlukan seorang pembimbing dan pembimbingnya adalah kita. Didik nafsu supaya dapat membentuk kita ke arah yang lebih baik. Nafsu untuk beribadat, berjimat dan seantero dengannya.

                            Sebagai manusia kita selalu tergelincir dari landasan kita, tetapi tidak bermakna kita akan tergelincir berkali-kali. Sekali dah kena tak kan lah nak kena sekali lagi. Ambil iktibar dengan apa yang telah berlaku bukan membiarkan seperti air yang mengalir.

                            Jangan biarkan si tunggangan mengepalai penunggang. Jangan biar nafsu menguasai diri tetapi biarkan diri ini berkuasa.

p/s: aku masih menunggu, aku tidak akan memalingkan diri ini. 

 

No comments:

Post a Comment