Wednesday 21 November 2012

Solihin.



Berteriak tangisan si kecil memenuhi segenap ruang di dalam sebuah rumah mewah yang dihiasi dengan keindahan yang dapat mengaburkan mata seseorang yang mengejar kepalsuan sementara. 



Suara si kecil itu, kedengaran nyaring sekali dan menampakkan kegembiraan kepada segala isi rumah tersebut, baik dari tuan rumah hingga kepada tukang gaji yang berada pada malam itu.

Derap langkah laju menuju ke bilik di mana tangisan itu berpunca, dilihat suasana yang pada awalnya gusar dan gelisah bertukar kepada senyuman dan tangisan gembira. Seorang putera yang dinantikan kelahirannya akhirnya muncul jua di atas dunia ini. Sebaik sahaja pintu bilik itu dikuak dengan perlahan oleh tangan yang penuh dengan keringat kerisauan, tangisan itu terhenti dan mata si kecil itu memandang tepat kepada anak mata seorang lelaki yang berada di pintu tersebut.

Keadaan itu, membuatkan semua pihak terkejut melihat pada situasi tersebut. Lelaki itu menghampiri si kecil tersebut dan mengambilnya daripada tangan bidan yang memegangnya lalu di usap kepala si kecil itu dan lantas si kecil itu tersenyum kecil. 

Si kecil itu menjadi pengubat kepada kesunyian rumah mewah tersebut, setiap hari ada sahaja kerenahnya dan setiap satu itu sedia dilayan oleh semua. Si kecil itu di beri segala kemahuan, tetapi kehendaknya amat berlainan sekali. Dikala kanak-kanak lain inginkan permainan, dia inginkan sebuah buku dan di mana kanak-kanak lain ingin kan hiburan dia ingin berada di tempat sunyi.

Dia lah seorang kanak-kanak lelaki yang bernama Solihin, kelakuan peliknya itu sudah menjadi kebiasaan setiap isi rumah tersebut dan tiada yang menentang. Kemewahan yang diberikan tidak langsung menggugat hati si kecil tersebut kerana dalam hatinya ada sesuatu yang menghalang kepalsuan tersebut daripada terus menjalar dalam dirinya.

p/s: akan bersambung.

No comments:

Post a Comment