Friday 30 November 2012

Solihin Bahagian 2.

Menjadi kebiasaan dan sentiasa terngiang di telinga, "sentiasa lupa dan alpa". Kejanggalan yang terdapat pada diri Solihin semakin hari semakin pudar kerana kesan terus menerus dididik dengan kepalsuan yang mengaburikan segala mata. Kegilaannya terhadap fatamorgana dunia kian menjadi-menjadi dan semakin hari semakin jauh dia dari tujuan sebenar.

Sudah tertulis perjalanan anak muda itu dengan sebegitu rupa, biar dia mengenal erti dunia yang mengelirukan segala indera. Melalui cara ini, dia dapat tahu mana itu permata dan mana itu kaca. Jalan-jalan yang dilaluinya, memberi dia erti sebenar apa yang dikejar dan apa yang dikendong. Solihin semakin mencapah jauh dari jalan janggal itu.

Jalan itu banyak cabangnya dan setiap cabang ada ceritanya dan jangan kau menilai dari awal perjalanannya.
Dia leka dan hanyut di buai buaian dunia. Pelbagai jenis hiburan menjadi satu sumber kegembiraan kepadanya. Segala jenis minuman menjadi kegemaran, tiada batasan dalam senda dan gurau nya.
Separa sedar atau dala keadaan ektasi yang tinggi menjadi penyelesai segala masalah serta pelupa kegundahan nya. Jauh!! amat jauh Solihin lari.

Solihin mempunyai harta yang melimpah ruah. Segala keinginannya boleh didapati sekelip mata. Aset itu digunakan dengan sewenang-wenangnya tanpa rasa puas. Tamaknya menjadi-jaddan dia tidak pernah jatuh atau tersadung di jalan kebahagiannya itu. Solihin sentiasa berada di atas, tiada yang dapat menandinginya. 

Dunia ini sementara, usah kau gah dengan pemberianNya.
Solihin dihulur berbagai-bagai jenis idea, kuasa, dan ilmu pengetahuan dan semuanya ditolak mentah-mentah tanpa perbincangan. Dalam berkehendakkan dia tetap ada egonya dia tidak mahu hanya yang biasa. Solihin inginkan sesuatu yang membuat dia dipandang semua. 

Pada satu masa hening, dia di hulurkan sesuatu yang dikejar oleh semua. Matlamat dia hanya satu, iaitu melengkapkan yang dikejar itu, dan perlahan-lahan diri nya berpusing menyembah bumi yang nyata.

 

No comments:

Post a Comment