Monday 19 November 2012

Sinonim Si Sungai.

Mengalir sungai daripada hulu ke hilir nya seperti kehidupan yang ada awal dan akhirnya. Liku-liku yang dilalui umpama masalah dan halangan dalam kehidupan kita seharian. Pasang dan surutnya bagaikan turun dan naik nya iman seseorang dalam mengharungi perjalanan kehidupan. Daripada jernih kepada keruhnya seperti dinoda perbuatan kita sendiri bernama manusia.

Aliran air sungai itu berterusan seperti masa yang berlalu, kita tidak akan dapat mencelupkan tangan pada tempat yang sama ketika aliran itu. Begitu juga masa yang berlalu tanpa boleh kita putarkan semula. Hargai masa itu sebaiknya.

Setiap hari air sungai itu akan menghakis tebing, dan membuka laluan yang lebih luas. Umpama kita menimba ilmu tidak henti-henti bagi meluaskan pemikiran dan boleh mengeluarkan idea-idea yang bukan mainan.

Kadang-kadang gelap menyulubungi tetapi diri masih beerti dan jangan berhenti.

Jadilah sumber yang berguna pada sekeliling, sama ada yang hidup mahupun yang mati. Jangan mementingkan diri sendiri dalam meniti hari-hari akan mendatang. Siapa pun kita, kita tetap sama, sebagai hamba kepada Maha Esa. 

Setiap noktah ditulis bersebab, setiap lukisan dilakar beradab. Jangan menjadi seorang yang biadap, berlaku ingkar dalam mengadap.

p/s: Dilontar batu kau berkocak dan diam, diturun hujan kau tampung dan bawa. Pada ketika kau membawa bah yang besar memberi kesedaran pada dunia.

Pray For Palestine.

No comments:

Post a Comment