Sunday 27 November 2011

Peralihanmu.

Salam alaikum,
Jarang sekali jari jemari ini ingin mengisi kekosongan di ruangan madah ini. Terlalu banyak yang ingin ditintakan tetapi akhirnya tidak terjadi kerna terlampau banyak sampai tidak tahu hendak letak yang mana. :)
Secara rasminya selepas azan Maghrib tadi kita menyambut tahun Hijrah yang baru iaitu yang ke-1433, dan sebelum terlambat Salam Maal Hijrah too all.

Hijrah dulu dan kini ketara perbezaannya, tetapi sinonim maksudnya. Pada zaman RasulAllah S.A.W, Baginda berhijrah dari Mekah ke Madinah kerna penentangan Kaum Quraiysh terhadap dakwah baginda. Di pendekkan cerita selepas Hijrah panji dan syiar Islam tegak dan tersebar meluas ke seantero dunia.
Kini, kita tanya diri kita adakah kita sudah berhijrah dari yang baik kepada yang lebih baik. Seperti yang kita ketahui kita tidaklah sempurna akal dan sifatnya, tetapi kita boleh berubah dari semasa ke semasa. Kini kita berhadapan dengan hawa nafsu kita sendiri. sudahkah kita dapat mengawal mereka. atau kita yang dikawal. Kedua, perlakuan kita, masih lagi kita menonjolkan yang biasa-biasa dan sampai bila kita ingin ke yang luar biasa pula??

 
bit by bit.

Jangan memandang remeh keadaan ini, perbaikilah diri selagi masa masih ada, ingat LIMA sebelum LIMA supaya kita tidak sentiasa leka dengan buaian besi yang disadur emas. Kejarlah yang tulen dan pasti. :)
Berlari kamu kalau mampu, kalau masih lemah berjalanlah, kalau masih tiada kudrat merangkaklah kerna biar kita melangkah kehadapan dan jangan kita terkebelakang atau berada di takuk yang lama.

p/s: Peringatan diri dan sekalian. :)



3 comments:

  1. salam maal hjrah...kberkatan dari-Nya..same2 dipinta...:')

    ReplyDelete
  2. @say to easy=) salam maal hijrah juga =)
    @Tinta salam maal hijrah, berusaha lah kita kearah itu. =)

    ReplyDelete